Zodra je kind naar groep 4 gaat, begint het “echte” werk. Ze kunnen nu lezen, schrijven en rekenen en gaan moeilijker werk krijgen. Ook wordt er meer van ze verwacht. De teksten worden langer, ze kunnen een uitleg zelf lezen en er wordt een bepaalde mate van zelfstandigheid van ze verwacht. Dat valt niet voor alle kinderen mee. Niet ieder kind is even ver in zijn of haar ontwikkeling om al het werk zelfstandig te kunnen maken. Daarom is het goed als leerkrachten leren differentiëren. In deze blog vertel ik alles over Zelfstandig leren: hoe kinderen van groep 4 tot 8 ondersteunen.
Lees ook: Zo leg je de schooljaren van je kind vast
Inhoudsopgave
Zelfstandig Leren: hoe kinderen van groep 4 tot 8 ondersteunen
Toevallig heb ik me recent weer verdiept in het EDI model, expliciete directe instructie. Uit jarenlang onderzoek is gekomen dat dit model op leerresultaten het beste effect heeft. Daarom is het goed als je thuis, maar ook op school, niet zomaar werkbladen uitdeelt om in te oefenen, maar eerst een goede instructie geeft. Als dat op school steeds maar niet gebeurt, dan kun je dit als ouder thuis ook oppakken. Werkbladen zijn bedoeld om stof in te oefenen, te herhalen en om te checken of een kind iets goed begrepen heeft. Maar niets zo frustrerend dan wanneer je als kind werk terug krijgt dat wemelt van de fouten. Dat is iets wat je als leerkracht of ouder eigenlijk moet proberen te voorkomen. Dat kan dus, door de juiste instructie te geven!
Ondersteunen bij het juiste vak
Het komt maar weinig voor dat kinderen op alle vakken uitvallen of ondersteuning nodig hebben. Meestal is er moeite met bijvoorbeeld spelling en lezen. Of juist het rekenen. Hoe eerder je een kind kunt gaan ondersteunen, hoe beter. Wat je vaak ziet is dat kinderen in groep 4 beginnen af te glijden en hier onvoldoende op geanticipeerd wordt door school. Zij zeggen dan dat het een momentopname is, niet alle kinderen zich in hetzelfde tempo ontwikkelen en sommige kinderen wat meer tijd nodig hebben. Dat is natuurlijk allemaal waar. Maar wat ook waar is, is dat alles wat je aandacht geeft groeit. Als je denkt dat een kind “alleen wat meer tijd nodig heeft”, dan betekent dat wat mij betreft niet dat je niks hoeft te doen. Ga het kind de aandacht geven die het verdient, ondersteun de vakken die wat minder goed gaan en geef betere instructies om het kind te helpen.
Helpen als ouder
Veel scholen zijn er niet happig op als ouders zich met het leerwerk gaan bemoeien. Ik ook niet trouwens. Als onderwijsadviseur probeer ik altijd goed te zoeken naar de balans tussen leren en spelen/ontspannen. Kinderen moeten namelijk niet na schooltijd ook nog de hele middag aan een bureau worden gezet om te werken. Toch wil ik graag de website Wijzer over de basisschool tippen. Een team van deskundigen bied hier werkbladen om kinderen te ondersteunen die vastlopen op een bepaald gebied binnen het onderwijs. Kinderen die net even dat duwtje de juiste richting in nodig hebben. Waar op school soms geen tijd voor is, omdat het lerarentekort zo groot is. Als ouder blijf je toch altijd verantwoordelijk voor je kind, dus deze werkbladen zijn heel handig om als leidraad te gebruiken. Met mate, dat wel. Een kwartier per dag zou genoeg moeten zijn,
Pre-teaching
Naast dat je kinderen kunt helpen met wat ze moeilijk vinden op school, zou je ook eens met de juf of meester kunnen overleggen over pre-teaching. Hiermee wordt bedoeld dat je als ouder de onderwerpen die in de komende week aan bod komen met bijvoorbeeld rekenen of spelling thuis al vooraf uitgelegd worden. Op die manier zal je kind bij de uitleg van de leerkracht de instructie beter kunnen volgen, hij of zij heeft het namelijk al eens gezien en de stof is nu herhaling, in plaats van nieuw. Hierdoor zal je kind beter presteren en doet het succeservaringen op. En dat vergroot weer het zelfvertrouwen en de motivatie. Win-win dus!