Is het tijd dat je kind een mobiele telefoon krijgt? Nu het lastiger is geworden opa en oma in het echt te zien, of om af te spreken met vriendjes en vriendinnetjes, is een telefoon een handige manier om toch in contact te blijven. Bovendien is het fijn om te weten dat je je kind altijd en overal kunt bereiken.
Aan de andere kant wil je niet voor onverwachte kosten komen te staan wanneer de bundel wordt overgeschreven. Hoe kies je voor het beste mobiele abonnement voor je zoon of dochter?
Inhoudsopgave
Abonnement met of zonder toestel?
Krijgt je kind voor het eerst een telefoon, of is hij of zij nog jong? Dan kan het een handige keuze zijn om te beginnen met een ‘afdankertje’. Een oude telefoon van jezelf die je nog in de la hebt liggen bijvoorbeeld. Of kies voor een refurbished telefoon, dat is een tweede- of derdehands telefoon die weer is opgeknapt. Soms zitten daar een paar krasjes op, maar het toestel zelf is weer in goede staat gebracht. Als je kind netjes met dit toestel omgaat, kun je later wellicht kiezen voor een nieuwer model.
Kies je ervoor om je kind een (oud) toestel van jezelf te geven? Dan heb je in principe alleen nog maar een sim only abonnement nodig! Je ontvangt dan een simkaart met het abonnement dat je hebt uitgekozen.
Waar let je op bij het kiezen van een abonnement?
Er zijn veel providers die mobiele abonnementen aanbieden. Daardoor kan het kiezen lastig zijn. Geen zorgen. Je hebt het juiste abonnement zo gevonden, wanneer je hier rekening mee houdt:
Tip 1: Kies genoeg belminuten en data
Het is natuurlijk fijn als je kind je altijd kunt bellen en andersom. Zorg dus voor genoeg belminuten in het abonnement. Wanneer je elke dag wilt bellen, kun je het beste kiezen voor een bundel vanaf 1.000 belminuten. Of kies voor een onbeperkte belbundel.
Belt je kind alleen in noodgevallen? Kies dan voor een bundel van ongeveer 100 belminuten. Je kunt in de contractperiode altijd je belminuten upgraden als dat nodig is.
Mobiele data is tegenwoordig ook niet meer weg te denken. Onderweg even appen, muziek luisteren of filmpjes kijken? Dat gaat allemaal via 4G (of tegenwoordig zelfs 5G). Als je kind vooral wifi gebruikt en af en toe onderweg een appje stuurt, heb je genoeg aan 500 tot 1.000 MB. Net als je belminuten kun je de data opschroeven, mocht dat nodig zijn.
Momenteel heeft je kind misschien niet zoveel belminuten of data nodig, omdat hij of zij thuiszit. Kies dus niet voor teveel data of belminuten. Wanneer de corona crisis voorbij is en je kind weer lekker veel onderweg is, kun je je databundel en belminuten hoger afstellen.
Tip 2: Kies voor een bundel met data- of belplafond
Misschien heb je wel eens meegemaakt dat je je bundel hebt overschreden, en plotseling een hogere factuur kreeg. Dit is gelukkig te voorkomen als je kiest voor een provider met een data- of belplafond. Zo’n plafond zorgt ervoor dat je niet meer kunt verbruiken dan dat er in je abonnement zit.
Wat natuurlijk ook mogelijk is, is om te kiezen voor een onbeperkt abonnement, zowel voor bellen als voor data. Hiermee weet je ook elke maand waar je aan toe bent, en weet je zeker dat je kind genoeg belminuten en data heeft.
Tip 3: Bekijk of je internetprovider ook mobiele abonnementen aanbiedt
Vaak krijg je korting wanneer je zowel je internet als je mobiele abonnement(en) bij dezelfde provider afsluit. Benieuwd of jouw provider dit ook aanbiedt – en of dat inderdaad de voordeligste optie is? Vink in de mobiele vergelijker aan bij welke provider je een vaste internetaansluiting hebt. Zo kun je deze aanbieding en die van andere providers naast elkaar leggen.