Verzendverpakkingen voor de webwinkel

pakketjesIk heb 3 webwinkels. Daar verkoop ik verschillende producten, van verschillende formaten. Die moeten natuurlijk verstuurd worden. Dat betekent dat ik ook verzendverpakkingen nodig heb in diverse formaten. Elk product heeft zijn eigen verpakking. Zorgvuldig uitgezocht, zodat het product veilig verstuurd kan worden.

Verzendverpakkingen voor de webwinkel

De meeste producten passen in een brievenbusdoosje . Dat is handig, want die passen wel door de brievenbus, waardoor ik lage verzendkosten kan rekenen. Zijn de producten meer kostbaar, dan kies ik er vaak voor om een brievenbusdoosje toch met track & trace te versturen. De doosjes zijn van stevig karton. Hierdoor beschadigen de producten die ik er in verzend niet snel. Ze worden plat geleverd, en voor verzending vouw ik ze in een handomdraai tot een mooi doosje. De buitenkant is wit, waardoor ik er zelf een mooie stempel op kan zetten van mijn webwinkel, een adresetiket kan plakken en kan frankeren. Voor dat frankeren heb ik een eigen dymo labelwriter.

Frankeren

Met de dymo labelwriter heb je een eigen account bij Postnl. In het apparaat zit een rol met etiketten. Via mijn laptop kan ik het adres van de betreffende klant uitprinten en op het brievenbusdoosje plakken. Ook kan ik een postzegel uitprinten van het gewenste bedrag en deze opplakken. Iedere dag verzamel ik alle poststukken van bestellingen van die dag en breng ik ze naar het postkantoor. Soms sla ik wel eens een dagje over. Het postkantoor is ongeveer een kwartier lopen bij mijn huis vandaan. Het lukt niet altijd in het drukke gezinsleven om een moment te vinden daarheen te lopen of rijden.

Verzenddozen

Sommige producten zijn te groot om in een brievenbusdoosje te versturen. Daarvoor heb ik dan een verzenddoos. Bij producten die in een verzenddoos moeten, moet ik de verzendkosten natuurlijk doorberekenen. Dat vind ik naar de klant toe soms vervelend, maar het kan niet anders. Er zit op de producten zelf niet zoveel marge, dat ik de extra kosten voor mijn rekening kan nemen. Dan zou ik de producten duurder moeten maken, en dan betaal je het als klant uiteindelijk nog zelf. Dan ben ik liever transparant.

stapel pakketjes

Enveloppen

Er worden ook wel eens kaarten besteld. Ik verkoop een groot assortiment aan ansicht kaarten en seizoenstafel kaarten in de webwinkel. Die kunnen natuurlijk gewoon in een envelop. Meestal bestel ik de enveloppen bij enveloppenland . Als een product in een normale envelop past, zijn de frankeerkosten het laagst. Immers, het past door de brievenbus en de envelop zelf weegt meestal bijna niks, waardoor één of twee postzegels genoeg zijn. Voor de klant dus de fijnste optie. Overigens heb ik wel een extraatje: als je een grote bestelling doet neem ik de verzendkosten wel voor mijn rekening! De marge is dan voldoende om die lasten te dragen.

Problemen met het verzenden van producten

Natuurlijk gaat er wel eens iets mis. Bij tijd en wijle komt het voor dat Postnl pakketjes kwijt raakt. Klanten mailen of bellen mij dan om te vertellen dat ze nog steeds niets hebben ontvangen. Meestal stel ik voor om een week te wachten. Het komt gelukkig vaak voor dat de verzending alleen vertraagd is. Als ik dan al opnieuw ga versturen, moet ik extra kosten maken en dat is zonde. Als het na een week nog steeds niet binnen is, dan ga ik een onderzoek laten doen bij Postnl. Als er een track & trace nummer is, kunnen we vaak achterhalen waar het pakket is. Soms lukt dat niet. Postnl vergoedt dat gaat niet, dat vind ik heel vervelend. Hoe dan ook, de klant ontvangt altijd het product. Dan stuur ik het nog een keer op en neem ik mijn verlies. Gelukkig gebeurt het niet al te vaak, want dan zou het niet meer rendabel zijn om een webwinkel te runnen.

Gepuzzel

Zo zie je dat het nog een heel gepuzzel is om de kosten voor het verzenden zo laag mogelijk te houden. Voor de grote webwinkels die een mega omzet draaien is dat natuurlijk een ander verhaal. De kleine ondernemer moet echt een beetje passen en meten om te kijken waar verzendverpakkingen het goedkoopst zijn, bij welke aanbieder het frankeren het meest voordelig is en hoe je pakketpost het beste kan versturen. Mocht je vragen hebben over de verzendkosten, schroom dan niet!

bestellen high teeth

Vorig artikelInspiratie voor een outdoor avontuur met kinderen
Volgend artikelHoe kies je de juiste zonnebril bij je gezicht?
Judith van Wijk
Judith in 't kort: Vrouw, 47, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015). Sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak. Judith professioneel: Judith is gediplomeerd leerkracht, pedagoog en onderwijsadviseur. Haar kracht is het verbinden, overtuigen en enthousiasmeren van mensen. Als moeder van 4 kinderen is ze natuurlijk ook ervaringsdeskundige als het gaat om opvoedingsvraagstukken. Dankzij haar reislust heeft zij veel ervaring op het gebied van reizen in het algemeen en reizen met kinderen. Haar expertise deelt zij op haar blog. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij ook diverse planners (gezinsplanners, huiswerkplanners en reisplanners) die in Nederland en België veelvuldig verkocht worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in