Vanaf vandaag te koop, de nieuwe Mitsubishi, de Eclipse Cross PHEV. Een hybride 5-zitter die rijdt als een zonnetje. Maar echt. Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik dat mocht testen. Zo crosste ik gisteren bijna geluidloos rond door de prachtige natuur van Vianen en omgeving. Wat is elektrisch rijden toch heerlijk en wat zijn die nieuwe auto’s toch van alle gemakken voorzien. Muziekje op en gaan. Autorijden kan zo lekker zijn. In deze blog ga ik je alles vertellen over de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Dit is namelijk een hele fijne gezinsauto (helaas wel net 1 plek te klein voor ons grote gezin) dus als jij op zoek bent naar een nieuwe, milieuvriendelijke auto voor jouw huishouden, dan moet je je hier zeker even in verdiepen.
Inhoudsopgave
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: de ruimte
Als moeder ben ik altijd benieuwd of zo’n auto genoeg ruimte biedt voor een kinderwagen, tassen met boodschappen en eventuele fietsen die op school blijven staan. Nou, dat lukt hoor. De achterbak is zeer ruim, dus dat wordt geen propwerk. Die Mitsubishi Eclipse Cross PHEV snapt dat je als ouders soms met megaveel spullen op pad gaat. Alsof het een volksverhuizing betreft. Nee, met die ruimte zit het wel goed. Check!
De techniek achter de Eclipse Cross PHEV
In de Eclipse zit een benzinemotor (voor- en achter) en een batterij met een totaal vermogen van 138 kW. In principe is de elektrische motor beschikbaar voor al het woon-werkverkeer, eventueel met tussendoor opladen. De actieradius is 45 km. De bezinemotor vangt het op bij langere stukken of wanneer je een constante snelheid hebt van boven de 60 km/h met een tank van 43 liter. Geen gedoe dus met tussendoor opladen als je onderweg bent naar Zuid-Frankrijk, maar wel een optimaal duurzaam verbruik binnen de mogelijkheden. Bij gewoon woon-werkverkeer is de auto in 6-8 uurtjes op te laden, met een speciale bijgeleverde stekker is zelfs snelladen mogelijk (in 25 minuten zit hij op 80% van de capaciteit).
Comfort van de auto
Ik werd heel blij van het comfort van deze auto. Naast het feit dat hij heel stil is, rijdt de auto ook soepel. De bochten neemt hij kort, terwijl hij toch stabiel op de weg ligt. De stoelen zitten fijn. Alles is uiteraard verstelbaar en het display bevat allerlei mogelijkheden van ingebouwde navigatie tot het instellen van verschillende rij-modussen. Zo kun je bij sneeuw in de “snow” modus gaan (was vorige maand erg handig geweest) en wanneer je op vakantie een gravelweg tegenkomt, kun je dat ook instellen. Zo heb je meer grip op de weg en dat rijdt fijner. Waar ik helemaal blij van werd, was dat het mogelijk is om de auto vooraf, dus als je thuis nog lekker in je warme bed ligt, te verwarmen. Zo kunnen je bevroren ruiten in de winter vast ontdooien en stap je gewoon in een warme auto als je naar je werk gaat. Hoe fijn! Stoelverwarming is trouwens ook te regelen en wat ik grappig vond: er zit achterin eens stekker, waardoor je zelfs een kopje koffie zou kunnen zetten als je de nespresso even inplugged op vakantie. Ideaal!
Eco to the max
Naast de snow en gravel stand, vind je ook een eco stand voor wie maximaal voor het milieu wil gaan. Er zijn zelfs in de toekomst verregaande opties beschikbaar, zoals het terugleveren van stroom aan je woning via je auto en vice versa. Daarvoor heb je wel speciale laadpalen en stekkers nodig, en hoe je dat in the end gaat terugverdienen zou je precies moeten uitrekenen, maar dat het de toekomst is lijkt me duidelijk. De Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is er in ieder geval klaar voor!
Kan de caravan mee?
Een gemiddeld gezin heeft tegenwoordig wel een gepimpte caravan om door Europa te trekken, ooit, als dat weer kan. Past deze achter de Mitsubishi Eclipse? Het antwoord is: ja! Althans, hij heeft 1500 kg trekgewicht. Daar kun je een aardige caravan voor hebben hoor. Ondanks de zwaarte van de auto rijdt hij wel heel soepel en is de wegenbelasting door de hybride uitvoering de komende periode nog relatief laag.
Conclusie
Als gezinsauto is de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV een ruime en comfortabele auto. Met een stabiele wegligging, fijn geruisloos en allerlei duurzame opties. De prijs is te doen, de minst luxe versie begint bij €37.990 en dan heb je een heel prima auto die voorbereid is op de toekomst. Voor wie net als wij 4 kinderen heeft, is deze auto helaas te klein. Is jouw gezin niet zo groot, dan is dit een optie die je zeker moet onderzoeken. Verkrijgbaar in 8 verschillende kleuren en 4 uitvoeringen. Met het sportieve uiterlijk van deze auto kun je zeker voor de dag komen! Voor meer informatie kun je kijken op de website van Mitsubishi Motors.