Kinderen achter een beeldscherm vandaan krijgen; zo lukt dat

Kinderen achter een beeldscherm vandaan krijgen; zo lukt datKen je het probleem dat als kinderen een uurtje schermtijd krijgen, ze dan amper meer achter dat ding vandaan kunnen komen? Hier is het vaak drama. Ze gaan er niet meteen af als de tijd om is, niet vanzelf. Bij de kleinste kinderen kan het zelfs wel eens tot een huilbui leiden. Gelukkig ontdekte ik een vrij simpele manier, waardoor het makkelijk gaat. Hoe, dat vertel ik in deze blog. Kinderen achter een beeldscherm vandaan krijgen; zo lukt dat.

Gebiologeerd kijken

Meestal sluiten kinderen zich compleet af van de buitenwereld als ze op een tablet zitten. Dat merk je, doordat ze amper meer ergens op reageren. Dat komt doordat er dopamine wordt aangemaakt. Pas als je echt contact met ze maakt, luisteren ze weer. Ze zitten zo enorm in hun spel of filmpje, dat de buitenwereld niet meer bestaat. Misschien herken je dat als ouder ook wel. Als ik bezig ben met een WhatsApp gesprek, of een filmpje kijk op mijn telefoon, dan heb ik vaak ook niet echt verbinding met de mensen die tegen mij praten. Als volwassene kun je echter wel scannen wat belangrijk is en wat niet, maar ook wij vallen in dezelfde valkuil, waarbij de wereld om ons heen niet lijkt te bestaan. Niet zo gek dus dat kinderen dit hebben!

Kinderen achter een beeldscherm vandaan krijgen; zo lukt dat

Wil jij je kinderen achter een beeldscherm vandaan krijgen, dan heb ik een tip voor je. Het lijkt je misschien meer tijd te kosten, maar als je bedenkt hoeveel tijd het kost om je kind meerder keren aan te spreken voor het luistert, valt dat best mee. Als je uiteindelijk de tablet zelfs moet afpakken, omdat je kind het niet zelf kan wegleggen, ontstaat er misschien wel een ruzie en ben je nog langer bezig met het oplossen van die ruzie.

Fee op iPad

Zo kun je het aanpakken

Wat ik tegenwoordig doe, ik 5 minuten van te voren al melden dat de laatste 5 minuten zijn ingegaan. Soms zet ik zelfs een kookwekker, zodat ze weten dat als het belletje gaat, de tijd om is. Als dat niet voldoende is, ga ik bij het betreffende kind zitten. Ik stel wat vragen over het spel of het filmpje. Doordat mijn vragen aansluiten bij wat het kind aan het kijken of doen is, wordt er geluisterd. Vervolgens ontstaat er een gesprekje. Zodra er een gesprek is, is er ook weer verbinding en begint het kind al uit zijn bubbel te raken. Van daaruit kun je aangeven dat het een leuk spel of filmpje was, maar dat de tijd op is en het nu meteen moet worden weggelegd. Vaak heb je dan wel de aandacht en ik merk dat mijn kinderen dan beter luisteren. Kinderen achter een beeldscherm vandaan krijgen; zo lukt dat dus!

Alternatief bieden

Wat nog extra helpt om kinderen achter een beeldscherm vandaan te krijgen, is het bieden van een volgende activiteit. Hier is dat vaak dat we gaan avondeten. Als er geen nieuw plan is, gaat een kind vaak doelloos rondlopen. Heb je de volgende activiteit benoemd, bijvoorbeeld eten, douchen, een spel doen, tekenen, met de lego spelen, dan zal een kind nog actiever het scherm wegleggen en meteen bezig gaan met de volgende bezigheid. Een simpel trucje dus, maar met een groot effect.

Korte samenvatting

Even kort samengevat mijn tip om kinderen achter een beeldscherm vandaan te krijgen; dat lukt dus door:

  • naast ze te gaan zitten
  • contact te maken door vragen te stellen over het spel of de film
  • als er contact is aan te geven dat het scherm nu uit moet
  • direct aangeven wat de volgende activiteit is

Succes! Ik ben benieuwd of het bij jouw kind ook werkt.

Hier staan trouwens wat tips voor een meer offline leven in het nieuwe jaar.

lenthe iPad jip janneke

Vorig artikelZo leer je je kind een kamer opruimen
Volgend artikelSimpele oplossing voor flaporen met Flapoorstickers
Judith van Wijk
Judith in 't kort: Vrouw, 47, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015). Sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak. Judith professioneel: Judith is gediplomeerd leerkracht, pedagoog en onderwijsadviseur. Haar kracht is het verbinden, overtuigen en enthousiasmeren van mensen. Als moeder van 4 kinderen is ze natuurlijk ook ervaringsdeskundige als het gaat om opvoedingsvraagstukken. Dankzij haar reislust heeft zij veel ervaring op het gebied van reizen in het algemeen en reizen met kinderen. Haar expertise deelt zij op haar blog. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij ook diverse planners (gezinsplanners, huiswerkplanners en reisplanners) die in Nederland en België veelvuldig verkocht worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in