Bij Hip & Hot zien we steeds leuke en hippe webshops voorbij komen. We zien mooie producten die met liefde uitgekozen of gemaakt worden. Maar door wie? Wie is het gezicht achter de webshop en wat drijft hem of haar? Hip & Hot neemt een kijkje achter de schermen en vraagt er op los! Deze week: Nina Voordes van Paper Stories.
Vertel eens iets over jezelf
Ik ben Nina en ben 37 jaar. Ik woon samen met René in Amsterdam. We hebben twee kinderen, Raoul van 4 en vorig jaar oktober is Filippa geboren. Na mijn opleiding fotografie aan de Gerrit Rietveld academie ben ik me gaan richten op grafisch ontwerpen. Ik werk nu al vele jaren freelance voor diverse klanten.
Hoe is je webshop ontstaan?
Een paar jaar geleden merkte ik dat mijn grafische werk me niet meer genoeg voldoening gaf. Omdat ik altijd al een grote liefde heb gehad voor papierwaren (notitieboekjes, briefpapier, stickers etc) besloot ik een webwinkel te beginnen in stationery.
Waar komt de naam Paper Stories vandaan?
Ik vond het verzinnen van een naam verzinnen vreselijk moeilijk. Op een avond hadden we vrienden te eten en dat etentje veranderde in een brainstormsessie. Aan het eind van de avond had ik een lijst met potentiële namen. De volgende ochtend heb ik de knoop doorgehakt, het werd Paper Stories. Ik wilde zeker het woord paper erin en papier kan op allerlei manieren verhalen vertellen, in tekst, beeld en vorm.
Wie heeft je website gemaakt en het logo ontworpen?
De shop zelf is ondergebracht bij myshop.nl. Als grafisch ontwerper heb ik zelf al het ontwerpwerk gedaan. Het technische deel heb ik aan een webbouwer overgelaten. Ik had zo’n vermoeden dat als ik dat ook zelf zou doen het wel eens heel lang zou duren voor de webshop af zou zijn!
De luchtballon in het logo heeft voor mij een bijzondere betekenis. De laatste wens van mijn vader was om een luchtballonvaart te maken. Hij is in 2007 overleden, een paar weken voor zijn dood hebben we een luchtballonvaart gemaakt.
Heb jij een externe werkplek of een werkplek aan huis?
Ik heb een werkplek aan huis. Het is niet heel groot maar (vooralsnog) groot genoeg. Voorlopig is een werkplek aan huis ideaal want ik werk veel tussen de bedrijven door. Op dagen dat Filippa thuis is werk ik als zij slaapt en ook vaak ’s avonds en in het weekend kruip ik even achter de computer. Als ik klussen heb lopen voor mijn ontwerpwerk gaan die altijd voor. En de bestellingen moeten natuurlijk op tijd verzonden worden. De tijd die over is besteed ik aan de marketing, inkoop en onderhoud van de webshop en aan m’n blog.
Hoe kies jij je producten uit?
Producten moeten passen bij het assortiment. Daar probeer ik wel streng in te zijn zodat er een herkenbare stijl ontstaat. Zo komen producten die ik wel mooi vind er toch niet altijd in omdat het niet aansluit. Wat past en wat niet gaat op gevoel.
Waar vinden we je op de sociale media?
Je vindt me op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest.
Hoe zorg jij dat je je onderscheidt van andere webwinkels?
Wat ik erg belangrijk vind is de fotografie van de producten. Ik maak bijna alle foto’s zelf. Dat is samen met het bewerken van de foto’s veel werk maar ik hoop dat de winkel daardoor een eigen gezicht heeft. En ik hoop natuurlijk dat mijn aanbod afwijkt van andere winkels. Unieke producten in je winkel hebben is natuurlijk wel altijd een streven.
Hoe kom je aan inspiratie?
Inspiratie komt van alle kanten, veel via social media zoals instagram en pinterest en via blogs en etsy. Internet is natuurlijk een onuitputtelijke bron van inspiratie en producten. Een van de leukste dingen van het hebben van een webshop is het internet afstruinen, op zoek naar leuke producten.
Hoe bereik jij je publiek?
De meeste bezoekers aan de shop komen via google. Verder heb ik een blog en gebruik ik (bij vlagen) social media.
Daarnaast staan producten soms in de bladen en krijg ik veel verzoeken van blogs voor een samenwerking.
Heb jij tips voor mensen die willen beginnen met een webshop? Hoeveel tijd per week besteed je aan je webshop?
Verkijk je niet op de tijd die het kost. Inkopen en inpakken voor klanten is slechts een klein deel van het runnen van een webshop. Verder is het slim om eerst heel veel te kijken naar anders shops om te zien wat je wel/niet wil.
De tijd die ik er aan besteed verschilt. Idealiter zou ik er veel meer tijd in stoppen. Omdat mijn tijd beperkt is groeit de shop langzaam (maar wel gestaag!).
Wat is jouw best verkochte artikel?
Er is confetti in allerlei kleuren te koop, dit is een eigen product van Paper Stories en loopt erg goed.
Welke producten mogen onze lezers niet missen?
1. Paper Wonderland: heel mooi boek vol met diy projecten.
2. Travel Journal: ideaal om je vakantie in vast te leggen. Maar ook als gewoon dagboek heel leuk omdat er envelopjes in zitten waar je kleine souvenirs in kan bewaren.
3. Pretty in Pink Agenda: Een agenda met ruim 50 illustraties met het thema roze, van verschillende illustratoren en ontwerpers. En je vult zelf de data in dus je kan er elk moment van het jaar mee beginnen.
4. Letterpress notitieboekje: Een prachtige kwaliteit handgebonden boekje. De omslag is bedrukt met giraffen door middel van letterpress. Ik hou zelf erg van geel, maar hij is er ook in twee andere kleuren met libellen en flamingo’s.
5. Rescued Paper Notebook: De Rescued Paper Notebooks zijn er met opvallend gekleurde omslag en tekst maar juist deze met blanco omslag in mooie poeder kleuren zijn prachtig. Rescued Paper Notebooks worden gemaakt van overgebleven gedrukt papier uit India. De opdruk van het papier is naar binnen gevouwen dus op de blanco achterkant van het papier kan je schrijven en/of tekenen.