Bij Hip & Hot zien we steeds leuke en hippe webshops voorbij komen. We zien mooie producten die met liefde uitgekozen of gemaakt worden. Maar door wie? Wie is het gezicht achter de webshop en wat drijft hem of haar? Hip & Hot neemt een kijkje achter de schermen en vraagt er op los! Deze week: Vanesse van Eeghen en Mirjam Melkman van Little Stylist.
Vanesse van Eeghen heeft een achtergrond in de reclame en in de mode en heeft de website in 2010 gelanceerd. Mirjam Melkman is in 2013 het team komen versterken vanuit een achtergrond in e-commerce. Zij heeft jaren bij Booking.com (online hotel reserveringen) gewerkt.
Hoe is Little Stylist ontstaan?
Vanesse begon vier jaar geleden met Little Stylist. Ze vertelt: “Mijn dochtertje was altijd uren zoet met de kleurplaten van TopModel, waarbij je outfits kunt ontwerpen voor de getekende modellen. Ik dacht toen: “Wat zou het toch leuk zijn, als deze ontwerpen daadwerkelijk geproduceerd worden.” Vanuit dat idee is Little Stylist ontstaan. Mijn dochtertje was verder nogal uitgesproken over wat ze wel en niet aan wilde trekken. Toen zij de kans kreeg zelf haar kleding te kunnen versieren, droeg zij dit altijd met erg veel plezier. Zij heeft de versierde jurkjes en T-shirts van Little Stylist veel gedragen.”
Het concept van Little Stylist werkt als volgt: eerst kies je een kledingstuk, daarna kan je de kleur bepalen. Tot slot kan het ontwerp gecustomized worden met allerlei verschillende versieringen van Little Stylist. Deze kunnen met een simpele beweging en met een klik op de muis op de kleding worden geplaatst. En daarna wordt de creatie ook daadwerkelijk geproduceerd.
Waar komt de naam vandaan?
We wilden graag een naam waarmee meteen ook het concept duidelijk zou worden en welke meteen ook de URL van onze shop zou worden. We hebben toen een lange lijst gemaakt met mogelijke namen. Van deze hebben we de beschikbaarheid gecheckt op de .nl, .com en .de domeinen. Uiteindelijk bleef Little Stylist over. Deze naam geeft duidelijk het concept aan: kleine meisjes, die zelf stylist zijn.
Hoe is jullie huisstijl ontstaan?
We hebben eerst zelf een schets gemaakt van hoe alle stappen eruit zouden moeten zien. Vooral aan het ontwerpproces hebben we veel tijd besteed. Aangezien dit de kern van ons idee is, vonden we het belangrijk dat dit gedeelte inspirerend en gebruiksvriendelijk is. Dit, samen met de gewenste ‘look and feel’ (fris, inspirerend en met een knipoog naar de jonge doelgroep), hebben we gebrieft aan grafische vormgevers. Zij hebben vervolgens een aantal voorstellen gedaan, waar wij weer een keuze uit hebben gemaakt.
Waar moeten jullie producten aan voldoen?
Het belangrijkste vinden we dat de producten van goede kwaliteit zijn en dat deze onder goede omstandigheden geproduceerd zijn. We werken met een kleinschalige producent in Portugal, waar kwaliteit voorop staat. Wij ontwerpen zelf de kleding. Dit zijn tijdsloze, stijlvolle basics, die jarenlang gedragen kunnen worden. En dat werkt: we krijgen nu vaak van klanten te horen dat het kledingstuk al aan het derde gebruikstertje is doorgegeven.
We hebben gekozen voor zachte tricots, die ook na veelvuldig wassen mooi blijven. De stoffen worden speciaal voor ons geverfd, zodat ze exact de kleur krijgen, die wij bij het ontwerpen in ons hoofd hebben.
Waar vinden we jullie online?
Natuurlijk op onze website, maar we zijn ook actief op Facebook, Pinterest en Google+.
Hoe onderscheiden jullie jezelf van anderen?
Uit onderzoek bleek dat het een aanhoudende trend is dat kinderen in deze tijd graag hun kleding personaliseren; zij willen graag een eigen draai geven aan hun kleding en deze uniek maken. Little Stylist sluit aan bij deze customization trend. Kinderen stoppen graag hun eigen creativiteit in hun kleding en willen hier graag hun eigen leuke draai aan geven. Onze kleding kan je customizen door een model te kiezen en door een keuze te maken uit vele gekke, leuke en lieve versieringen. Bij Little Stylist kan een meisje laten zien wie ze echt is, ze kan haar individualiteit tonen. Dit spreekt aan. Het is natuurlijk ook heel bijzonder als niemand in hetzelfde jurkje of T-shirt loopt.
Hoe bereiken jullie de meisjes en hun ouders?
Het concept werd meteen goed ontvangen; door de Libelle werden we snel na de lancering uitgeroepen tot 1 van de 3 leukste webshops van Nederland. Ook veel andere tijdschriften, kranten en bloggers besteedden aandacht aan ons concept. Dat zorgde voor een vliegende start.
Hoe gaan jullie om met concurrentie?
Een concept dat identiek is aan dat van ons zijn we nog niet tegengekomen. De kleding ontwerpen we zelf, net als een groot deel van de versieringen. De rest van de versieringen halen we bij verschillende leveranciers uit Frankrijk, Portugal en Italië. Zo komen we tot een bij ons concept passende, uniek aanbod. Tot slot hebben we de design-module binnen de webshop geheel volgens onze wensen laten bouwen. Dit alles bij elkaar maakt het concept onderscheidend en niet makkelijk te kopiëren.
Welk artikel wordt het best verkocht?
Qua kledingstukken is dat het knoopjesjurkje. Voor de versieringen is dat moeilijk te zeggen. We bieden alles aan in kleine aantallen, zodat de kans klein is dat je iemand met hetzelfde product op straat tegenkomt.
Welke ontwerpen mogen onze lezers niet missen?
Het leukste is zelf een ontwerp samen te stellen, zodat het geheel naar jouw wens is. Toch kunnen we wel een selectie maken uit mogelijke ontwerpen, die ons erg aanspreken. Deze kan je op de website direct bestellen, als je even geen tijd hebt om zelf te ontwerpen. Maar je kan ze ook als inspiratie gebruiken voor jouw eigen ontwerp.
- Roze polojurkje vilten bloem
- Shirt met strik van rhinestones
- Roze canvas schooltas met pailletten vlinders
- Knoopjes jurk blauw met glitter hart en ster
- Tricot polojurkje met leren sterren
- A-lijn tuniek met groot glitter hart