delft kerkNa nog een paar dagen in het prachtige Marokko zat onze vakantie er op. Tijd om naar huis te gaan. Jammer, maar ook weer fijn om je eigen spullen te hebben. En normaal te kunnen eten zonder bang te zijn om ziek te worden 🙂 De eerste dagen thuis waren voor mij niet zo fijn. Ik heb sinds enkele maanden een soort migraine-achtige hoofdpijn, die waarschijnlijk te maken heeft met de beginnende overgang. Eigenlijk kan ik die dagen niet zo goed functioneren. Zo goed en kwaad als het gaat probeer ik dan toch wat te doen, maar veel komt er niet uit mijn handen. Op zaterdag ging het gelukkig beter en voelde ik me weer meer mens.

Lees ook: Foto weekoverzicht Judith #497

Na een duik in het zwembad en een geweldig ontbijt bij de leuke riad reden we de Dades Valley & Gorge in. Prachtige route van ongeveer 30 min heen en 30 min terug. Veel mooie plekjes gezien. Daarna door naar de Valley of the Roses. In mei worden de rozen geoogst om producten van de maken. Thee, zeep, rozenwater, etc. Dit wordt in winkeltjes langs de weg en in het stadje Kalaat m Gouna. Ik heb ee thee en lippenbalsem gekocht. Na een late lunch reden we via Skoura, dat vol staat met kasbah’s en ruïnes, naar Aït Ben Haddou. We hebben weer een sfeervolle accommodatie met uitzicht en zwembad.

Water dades valley

Na het ontbijt bezochten we het unesco dorpje Aït Ben Haddou. Ik was er al geweest, dus namen we nu een andere route om het dorpje binnen te komen. Had ik weer net wat andere foto’s. We klommen naar de top en toen terug richting auto. Via een prachtige route, geadviseerd door de hotelmanager, reden we naar Marrakech. Dit was niet via de gewone weg en een klein stukje om, maar wel met waanzinnige uitzichten. Rond 3 uur kwamen we aan bij onze accommodatie in Marrakech op een wijndomein. Met een prachtige tuin en heerlijk zwembad waar de kinderen meteen indoken. De villa die we huurden viel tegen: nogal gedateerd, de stroom viel een paar keer uit en er waren kakkerlakken. We aten bij een door Sterre uitgezocht restaurant La Trattoria, bekend van Tiktok. Erg goed gegeten. Toen we terugkwamen zagen we helaas een heleboel kakkerlakken in de villa, niet echt fijn als je nog een nacht moet slapen. Gelukkig waren we zo moe, dat het toch vrij snel lukte.

Aït Ben Haddou rivier

Ondanks de kakkerlakken sliep ik goed en maakte de duik in het zwembad de volgende ochtend veel goed. Na het ontbijt was het tijd om de koffers voor de laatste keer in te pakken en dit keer richting vliegveld te rijden. Alles ging voorspoedig: de auto inleveren, we vertrokken op tijd en de vlucht kwam zelfs een half uur te vroeg aan. We namen een taxi naar huis en konden in de tuin genieten van de zon. Ook weer fijn om thuis te zijn!

domain the blaze easyjet en thule

Ik voelde me donderdag niet zo lekker, was heel moe en had wat buikpijn en hoofdpijn. Ik heb dus veel op bed liggen lezen, met tussendoor de was. Ik las het boek “Hij noemde me Elly” en daar moest ik zelfs een paar keer bij huilen. Het gaat over de oorlog en het is echt heel ingrijpend en heftig. Maar ook een erg mooi boek. ‘s Avonds voelde ik me gelukkig wat beter, maar ben wel op tijd naar bed gegaan.

femmetje wind boek

Hoewel de hoofdpijn nog niet weg was, ben ik deze ochtend toch eerst gaan sporten. Na bijna 3 weken niks doen was dat wel heel lekker. Daarna dronk ik in de tuin een kopje thee in het zonnetje. Dit zijn fijne temperaturen. Niet te warm, toch lekker. Verder stonden er wat dingen op het programma: het konijnenhok schoonmaken, boodschappen doen, facturen betalen, dat soort dingen. Had een lijstje gemaakt en ben het een voor een gaan afwerken. Ondanks de bonkende koppijn, waar paracetamol helemaal niets bij helpt, heb ik toch alles kunnen doen wat ik wilde. Ik heb zelfs gekookt, röstirondjes met verschillende toppings, wat we in de tuin hebben opgegeten.

hapjes met rosti

De hoofdpijn was nog steeds niet volledig weg, maar wel wat minder. Ik besloot te gaan hardlopen. Had geen zin, zeker niet met die hoofdpijn, maar ging toch. Er zijn veel dingen waar ik soms geen zin in heb en waar ik achteraf ook spijt van heb, maar als het om sporten gaat heb ik eigenlijk nooit spijt dat ik gegaan ben. Met die gedachte rende ik 5 km in iets meer dan een half uur en was inderdaad blij dat ik was gegaan. Verder gingen we vogel Pip halen bij Maiks ouders, die was daar aan het logeren en heb ik wat blogs uitgewerkt nog van Marokko.

pip bijna 3 jaar

Eindelijk stond ik op zonder hoofdpijn, wat een verademing na ongeveer 3 dagen als een zombie te hebben rondgelopen. Ik ging samen met Maik naar het zwembad voor een uur baantjes trekken. Daarna was het tijd voor ontbijt en een beetje in huis rommelen. Rond 12 uur vroeg Maik of ik zin had om met hem naar Delft te gaan, hij wilde nieuwe schoenen kopen. Dat vond ik wel gezellig, dus zijn we met z’n tweetjes op pad gegaan. Maik slaagde al snel en daarna zijn we gaan lunchen bij Bij Best. Hier hebben ze een Crazy Croissant, een soort variant op de Crompouce, maar dan hartig. Er zitten bitterballen op, al dan niet vegetarisch, inclusief mosterdsaus. Bijzonder en lekker! Een aanrader dus, als je in Delft bent. We waren pas rond 4 uur thuis, na even in de tuin zitten ben ik risotto gaan maken. Die viel bij bijna iedereen in de smaak.