wachten op de huurauto in marokkoOnze eerste week in warm Marokko! Opnieuw gingen we op avontuur, met huurauto op ons gemak rondtrekken. We begonnen in Marrakech, waar het heel heet was. Daarna trokken we naar de kust. Eerst maar eens even acclimatiseren en wennen aan de warmte. Daar was het 10 graden koeler, dat scheelde.

Lees ook: Foto weekoverzicht Judith #495

De wekker ging om 4 uur! Dat was even zwaar, maar toen we om half 11 in een bloedheet Marokko uitstapten was dat snel weer vergeten. We haalden de huurauto op en vertrokken richting Marrakech. Nadat we een parkeerplek gevonden hadden, gingen we op zoek naar een leuke lunchplek. Binnen, want jemig wat is 38 graden heet zeg! We kwamen terecht bij restaurant Otto, waar we heerlijk gegeten hebben. Daarna bezochten we het Bahiapaleis. Dat was deels binnen, dus iets koeler, maar alsnog warm. We besloten daarna naar ons hotel te gaan, wetende dat er een zwembad was. Het bleek een prachtig plekje. Een mooi, groot appartement waar we het zwembad op 10 stappen vanaf ons terras konden bereiken. De kinderen hebben er zowat de hele middag in gelegen. ‘s Avonds gingen we nog even wat eten bij Limoni in Marrakech en een theetje drinken op het Djema el Fnaa plein. Echt een belevenis voor de kinderen, wat een drukte en hectiek! Fascinerend. Terug in het appartement vielen we al snel in slaap na deze enerverende dag.

accommodatie marrakech

We sliepen een beetje uit, iedereen had het nodig. Daarna doken Fee en ik het zwembad nog in. Heerlijk om zo wakker te worden. De temperatuur is in de ochtend heerlijk, niet zo warm, wel een zonnetje. We pakten onze spullen in en reden terug naar het nieuwe centrum van Marrakech, Gueliz. Hier ontbeten we bij Le Kilim, een leuk ontbijttentje met pannenkoekjes, yoghurt en wentelteefjes. Daarna begonnen we aan een lange rit naar de Noordkust. El Jadida was onze bestemming, een werelderfgoed plaatsje met Portugese invloeden. De weg erheen viel tegen: veel delen van de weg waren gravelrood en het schoot allemaal niet op. Wel leuk waren de dorpjes die we af en toe tegen kwamen. Het echte Marokkaanse plattelandsleven is daar wel zichtbaar. Tegen vieren kwamen we aan in El Jadida. In de oude stad zijn we eerst wat gaan drinken bij een rooftopbar. Daarna struinden we door alle straatjes, bekeken winkeltjes en maakten we een wandeling over de stadswal. Er lagen leuke bootjes en er waren veel mensen in zee aan het zwemmen. We sloten af bij L’Eglise, een hotel/restaurant met een leuke binnentuin. Daar aten we pasta en verse vis. De kwaliteit was matig, maar de tuin heel sfeervol. We reden door naar Azemmour, waar onze accommodatie voor de nacht was. Een prachtig plekje op loopafstand van het strand, met zwembad, maar verder viel het tegen. Kakkerlakken in het huisje, sowieso heel gedateerd en viezig, honden en katten, kakelende hanen en het er was geen airco. Door de hitte dus geen geweldige nacht gehad.

el jadida

Om half 8 dook ik het zoutwaterzwembad in om baantjes te trekken. De zon kwam op en ik was helemaal alleen, dat was wel even echt genieten. De kinderen hadden geen zin om mee te gaan. Daarna kregen we ontbijt: Marokkaanse pannenkoekjes en wat broodjes met jam. En verse jus d’orange. Was lekker. Om 10 uur vertrokken we met de auto richting Casablanca. Dat was een rit van ongeveer 1 uur. Als eerste bezochten we een uitkijkpunt en de grote Hassan II moskee. Daarna reden we naar Rick’s café, dat ingericht is zoals de film Casablanca. We dronken er alleen iets. Daarna doken we de medina in. Die is heel anders dan in Marrakech, nul sfeer en eigenlijk een beetje viezig. Na een kort rondje gingen we er gauw uit. Dan de auto maar weer in. Een tourtje langs de verschillende bezienswaardigheden en daarna door naar de volgende accommodatie, bij Rabat in de buurt. Hoewel deze een 9,5 had op Booking en we echt dachten een plek met airconditioning te hebben geboekt, bleek ook dit een tegenvaller. We hebben prachtig uitzicht en de eigenaar is enorm vriendelijk, maar dan heb je het ook wel gehad 🙂 De accommodatie zelf is vergeven van de vliegen, er zitten heel veel zielige dieren in hokken, van eekhoorns tot duiven en de badkamer is klein en oud. Na een kopje thee in de tuin zijn we Rabat ingetrokken om daar bij restaurant Cosmopolitan gelukkig heel lekker te eten. Toen begonnen we aan de nacht…

zoutwaterzwembad

En die nacht was natuurlijk prut. Warm, vliegen, herrie van hanen, honden en ezels. Ik heb weinig geslapen. Het ontbijt was gelukkig wel heel goed: overvloedig en met fantastisch uitzicht. Toch waren we blij dat we onze spullen konden pakken. We gingen Rabat in. Eerst langs de Starbucks om een Rabat mok te kopen voor iemand en toen naar Chellah, een opgraving. Verder doken we de medina in en de Joodse wijk, aten we op een Piratenboot en gingen we ook nog naar het strand. Het was een hele leuke dag! Tegen de avond haalden we bij de supermarkt wat broodjes, zodat we in de auto konden eten. We hadden nog een aardige rit voor de boeg naar Asilah, waar we in het donker pas aankwamen. Gelukkig was er airco (al ging hij bij de kinderen toevallig net stuk) en een nette kamer.

ontbijt met en view marokko

We werden wakker na een heerlijke nacht slaap. Maik, ik en de jongste meisjes gingen gelijk zwemmen. Zo fijn in de ochtendzon! Daarna besloten we naar Asilah te rijden. Stond niet echt op ons programma, maar nu we er toch waren was ik benieuwd naar het stadje. Het bleek ontzettend leuk en fotogeniek te zijn, dus we zijn er een behoorlijke tijd gebleven. Toen reden we door naar Tetouan. Daar bezochten we een Romeinse opgraving, Tamadu, en de stad. Die ligt mooi tegen de bergen aan. We gingen de medina in en keken ook rond in de straten erbuiten. Om 6 uur reden we naar de volgende accommodatie in Chefchaouen op een berg. Hele toestand om er te komen, maar het is gelukt. We hadden geen zin meer om nog weg te gaan. De eigenaar bood aan om pizza’s te bestellen en zo geschiedde. Met uitzicht op de blauwe stad.

Lenthe in Rabat

Helaas was echt vroeg ontbijten vanmorgen geen optie in de accommodatie waar we zaten, dus uiteindelijk vertrokken we te laat naar ons zin naar Akchour voor een wandeling naar God’s Bridge. Half 11 pas. Dan begint het al behoorlijk heet te worden. Toen we vertrokken was het 29 graden, toen we de wandeling terugliepen was het al 34 en later zelfs 36 graden. We hadden gelukkig veel koud water mee, petjes en zonnebrandcrème. Desondanks was het heet en voelden die 2,5 km waar we 50 minuten over deden als 10 km. De brug was prachtig! Fee kon lekker spelen in het ijskoude water en wij dronken een koel drankje wat we daar bestelden. Uiteindelijk hadden we dus geen spijt van de hike, maar besloten we wel om morgen eerst te gaan wandelen en dan pas te gaan ontbijten. Op het heetst van de dag wil je gewoon echt niet buiten zijn. Toen we terug waren bij de auto reden we dan ook naar de accommodatie in Chefchaouen waar we gelukkig airco hadden. Even een paar uur relaxen op de kamers. Tot de zon onder ging en het minder warm werd. Toen zijn we nog het blauwe stadje gaan verkennen. De medina in. Sterre kocht er een jurk en Fee nog wat meuk dat ik nooit zou kopen, maar ze was er dolgelukkig mee. We aten bij een rooftoprestaurant en waren uiteindelijk pas tegen middernacht terug. Veel te laat voor Fee, maar het liep zo. Gelukkig sliep ze wel snel.

hike naar god's bridge

Ik werd om kwart over 6 wakker en besloot meteen iedereen te mobiliseren om te gaan douchen. Dat lukte. De pubers werkten goed mee en om half 8 zaten we in de auto naar Akchour, om dit keer de wandeling naar de waterval te maken. Na een relatief makkelijke wandeling, dit keer niet in de hitte, maar in de schaduw, hebben we een rustig plekje gezocht om lekker te zwemmen. Het water was ijskoud, maar kristalhelder en dat zag er uitnodigend uit. Ik heb zelf ook een verkwikkende duik genomen. Met de accommodatie hadden we geregeld dat we om 12 uur mochten ontbijten. Dat stond al klaar toen we terugkwamen, heel fijn! We hadden allemaal trek van de wandeling. Inmiddels liep de temperatuur aardig op en besloten we de rest van de middag op de hotelkamer in de airco door te brengen. Boekje lezen, beetje bijslapen, ik wat blogs uitwerken over Marokko. Je kan met die hitte toch niet echt iets doen. ‘s Avonds gingen we er natuurlijk nog even op uit. Eerst naar een uitkijkpunt en daarna even wat eten in Chefchaouen. We gingen op tijd naar bed, want iedereen was moe van het vroege opstaan en laat gaan slapen.

schommelen op de route naar de Akchour waterval