Wat een heerlijke week heb ik achter de rug in IJsland! Gisteravond wilde ik mijn weekoverzicht schrijven, maar mijn computer had een update nodig en daarna startte deze niet meer op. Maik ging het oplossen, maar intussen was ik zo moe geworden (ik was 4 uur ‘s morgens opgestaan vanwege het vroege vliegen), dat ik in slaap viel. Dus tik ik mijn weekoverzicht een keer op maandagochtend. Zal wat korter en bondiger worden dan normaal, want ik moet zo werken!

Vorige week maandag was een gewone werkdag. Ik had het zelfs best wel druk met allerlei afspraken en daardoor geen tijd om naar de sportschool te gaan. Ik was ook moe en had het koud. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een lekker badje en mijn bed. Met de badparels van Kneipp ziet dat er een beetje gek uit haha.

Ook dinsdag was druk, ik begon met een afspraak in Scheveningen die de hele ochtend duurde en daarna vertrok ik naar Leiden, waar een afspraak was voor de nieuwe website op mijn werk. ‘s Avonds moest ik mijn koffer inpakken voor IJsland. Ik wilde alleen handbagage meenemen, dus moest keuzes maken. Naar Ibiza lukte dat prima, want zomerjurkjes nemen niet zoveel plek in, maar naar IJsland moest ik dikke wintertruien meenemen en dan zit zo’n kleine trolley al snel vol! Feetje was deze avond trouwens een beetje moeilijk 🙂

In de ochtend heb ik nog wat gewerkt en daarna ben ik met de trein naar Schiphol gegaan. Daar trof ik Laura, en na een koffietje stapten we in het vliegtuig. Ik had tijdschriften gekocht, maar we hadden al meteen zoveel te bespreken (elkaar ook lang niet gezien), dat ik die niet heb aangeraakt. Drie uurtjes later stapten we uit, haalden onze Sunny Cars auto op en reden naar Reykjavik. We parkeerden bij het Harpa gebouw en liepen van daaruit de stad in. Het was heerlijk weer! Koud, maar zonnig. Ik was natuurlijk al eens in Reykjavik geweest, en het voelde meteen weer goed. IJsland heeft zo’n apart mystiek sfeertje, zeker in deze tijd van het jaar met kou en zon. Heerlijk! Na was shoppen, een taartje en wat bezienswaardigheden was het tijd voor het diner. We kwamen terecht bij Fishmarket, waar ik walvis en papegaaiduiker at. Lekker!

Noorderlicht

We waren daarna eigenlijk heel moe, maar omdat de voorspellingen voor het Noorderlicht wel aardig waren, besloten we toch een paar uur te gaan rondrijden naar plekken met weinig lichtvervuiling. We zagen alleen niks. Op instagram zag ik op een bepaald moment een foto van iemand die op dat moment bij het Harpa gebouw stond en die het Noorderlicht gefotografeerd had, dus reden we daar naartoe. En jawel hoor. Het was maar een klein zweempje, maar het was onmiskenbaar het Noorderlicht.

De eerste echte volle dag in IJsland. We deden de Golden Circle en vielen van de ene verbazing in de andere. De wereld was wit, de uitzichten prachtig en de watervallen geweldig! We bleven foto’s maken. Ook bezochten we een waterval die nogal moeilijk te vinden was, maar absoluut de wandeling waard. Rond 5 uur hadden we alles gezien, maar toen was het inmiddels donker en moesten we nog 4 uur rijden naar Jokulsarlon, een plaats vlakbij een gletsjermeer, waar we zouden overnachten. Die tocht was pittig. Er zijn geen lantaarnpalen, dus je ziet de weg amper liggen en moet dus heel geconcentreerd rijden. We waren blij dat we er waren. Het hotel lag in the middle of nowhere, dus we aten in het restaurant daar en gingen daarna lekker naar bed.

Na een ontbijtje in het hotel reden we naar het gletsjermeer Glacier Lagoon Jokulsarlon. Dat was in 1 woord schitterend. Zo bijzonder! Overal wit en blauw ijs en dat tegen een achtergrond van besneeuwde bergen. Er zwommen zeehondjes, er zaten papegaaiduikers. En dat ijs komt vanuit de zee binnendrijven met een krakend geluid. Ik vond dat heel rustgevend. We hebben zomaar een poosje met een warme chocolademelk zitten kijken en luisteren naar de ijsblokken die kwamen binnendrijven. Er waren ook niet zoveel toeristen gelukkig. We zijn ook nog naar het strand gereden, waar het zand gitzwart is. Heel gek! Ik heb een beetje zand meegenomen in een plastic zakje. Ik heb dat in Australië ook gedaan met het rode zand. Dat heb ik nog steeds in een klein flesje staan.

Hella

Na het meer reden we naar een waterval in de buurt die een soort van orgel lijkt. De wandeling erheen was best gevaarlijk. Je moest een berg op en het was spekglad. En er waren geen hekken, soms keek je vanaf een smal, glad paadje zo het ravijn in. Doodeng! Zeker als je, net als ik, hoogtevrees hebt. Op 1 plek was het superglad. Laura viel daar. Ik besloot op mijn billen van dat stukje berg af te glijden, maar dat ging zo hard dat ik me nog maar net kon vasthouden aan de brug. Anders was ik zo de waterval in geschoven. Laura viel daarna nog een keer, buitelde over mij heen en kwam toen weer omhoog. Hoewel het schrikken was en ze zich best had bezeerd, moesten we ook lachen. Uiteindelijk hebben we de waterval gezien, maar we zijn niet afgedaald tot beneden, omdat ik het simpelweg te gevaarlijk vond. Zelf viel ik boven ook nog een keer, gelukkig op een minder gevaarlijke plek. Ik heb daarbij wel een rib gekneusd, daar heb ik nog steeds veel last van. Na deze waterval kwamen we langs nog een paar mooie plekjes en we eindigden de dag in Hella, bij een gezellig hotel waar we een hapje aten en lekker vroeg gingen slapen. Van al die indrukken word je moe!

Het laatste dagje alweer, wat vliegen die dagen toch voorbij als je zoveel moois ziet. Je krijgt amper de tijd om de indrukken te verwerken. Er stonden 2 watervallen op het programma, waarbij eentje waar je achterlangs kon lopen. Heel bijzonder. Het was trouwens die dag geen mooi weer. ‘s Morgens was er een echte sneeuwstorm en het was dan ook superkoud. Na de watervallen reden we naar Fludir. Ergens achteraf zit daar een warmwaterbron: Hrunlaugin. Midden tussen de bergen, daar staat een klein turfhuisje waar je je kunt omkleden en dan zijn er 2 badjes waar het water 40 graden is en je lekker in kunt zitten. Laura vond het te koud, maar ik ben er wel in gegaan. Later bleek, dat ik daar met een naakte man zat. Ik had dat niet gezien, maar toen hij uit het bad rende bleek dat de gele muts op zijn hoofd het enige was dat hij aan had 🙂

Blue lagoon

Daarna reden we richting Grindavik, waar de Blue Lagoon zit. Supertoeristisch en daardoor minder leuk dan je zou hopen, maar toch leuk om een keer geweest te zijn. Onderweg hadden we nog gedoe met de auto, eerst steenslag en daarna een band die leeg liep. Gelukkig is dat bij Sunny Cars allemaal goed geregeld. Je bent All In verzekerd, dus als je bij het inleveren van de auto iets moet betalen, kun je dat later indienen en krijg je dat van Sunny Cars weer terug. De band hebben we bij een bezinepomp laten oppompen.

Een spectaculaire afsluiting

Nadat we bij het restaurant van de Blue Lagoon wat gegeten hadden, besloten we met de auto naar een donkere plek te rijden om het Noorderlicht te zien. De voorspellingen waren zeer goed en inderdaad, na een uur zagen we het Noorderlicht verschijnen en steeds groter worden. Dat was echt heel leuk, om ons tripje IJsland zo af te sluiten. Ik had helaas geen statief, dus echt scherpe foto’s maken lukte niet, maar ze zijn toch wel aardig gelukt. Het was heel bijzonder om voor de derde keer het Noorderlicht te zien, en dit keer ook superhelder! Rond middernacht gingen we naar het hotel waar we de wekker moesten zetten op 4 uur voor de terugvlucht.

Het was heel vroeg dat we moesten opstaan. Alles ging voorspoedig, we waren zo bij het vliegveld en de auto inleveren ging ook snel. De steenslag was geen probleem, dus we hoefden geen formulieren in te vullen. De vlucht verliep ook voorspoedig en op Schiphol stonden Maik en de kinderen op me te wachten. Zo fijn om ze weer te zien en te knuffelen! Ik was de rest van de dag heel moe en heb dus niet zoveel gedaan. Alleen een beetje geslapen, op de bank gehangen, gekookt en de kinderen op bed gelegd. Sporten lukt ook even niet goed, want ik heb echt last van die rib. Hopelijk gaat dat snel over!

Vorig artikelTips voor Ibiza in de herfstvakantie
Volgend artikelWat als je schade hebt met je huurauto bij Sunny Cars?