Bijna iedere Nederlander heeft wel een fiets. Sterker nog, er circuleren in Nederland op dit moment meer fietsen dan dat er mensen wonen. Opvallend is dat de gemiddelde prijs van een fiets steeds verder stijgt. Natuurlijk rijden er ook nog genoeg oude barrels of goedkope stadsfietsen rond, maar steeds meer mensen kiezen ervoor om aardig in een goede fiets te investeren. Omdat het hier vaak om grote bedragen gaat, verschijnen er ook steeds meer constructies om de fiets niet in één keer af te hoeven rekenen. De populairste mogelijkheid om een dure fiets te kunnen rijden zonder hoge kosten te hoeven betalen, is de leasefiets.
Lees ook: waarom zou je een fietsverzekering afsluiten?
Inhoudsopgave
Geen hoge aanschafkosten
De belangrijkste reden waarom mensen een dure fiets liever leasen dan kopen, is wel dat zij op deze manier geen hoge aanschafkosten hoeven te betalen. Een reguliere fiets, die valt meestal wel te betalen. Maar kies je voor een elektrische fiets, en dan ook nog eens eentje uit het hogere segment, dan kunnen de aanschafkosten meerdere duizenden euro’s zijn. En dat heeft nu eenmaal niet iedereen zo maar op de bank staan.
Door te kiezen voor een leasefiets, hoef je je geen zorgen te maken over die hoge aanschafkosten. Je betaalt een vast bedrag per maand, en kunt toch op de dure fiets rijden die je zo graag wil. Natuurlijk kost het je nog steeds geld, maar het feit dat je niet in één keer een hoog bedrag hoeft op te hoesten scheelt een hoop.
Geen zorgen over onderhoud
Lease je een fiets, dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken over het onderhoud. Dit wordt tenslotte verzorgd door de leasemaatschappij. Wel zo prettig, niet alleen omdat je fiets op deze manier in topvorm blijft, maar ook omdat eventuele gebreken snel weer worden gerepareerd zonder dat je hier extra kosten voor hoeft te maken.
Leasen via de baas: lekker lage kosten
De fijnste manier om een fiets te leasen is via je werkgever. Dankzij het nieuwe Fietsplan is dat namelijk heel gemakkelijk een goedkoop. Er wordt 7% van de aanschafprijs van de fiets opgeteld bij je loon, zodat je hier belasting over betaalt. Zelfs al kies je een topmodel fiets heb je het nog steeds over maximaal een tientje in de maand. Ook een e-bike leasen is op deze manier mogelijk, en bijzonder populair. Zeker voor e-bikes ligt de aankoopprijs namelijk erg hoog, en door deze te leasen via de baas ben je maar een paar euro per maand kwijt. Dat fietst extra fijn, toch?