Mazda komt in oktober met een 100% elektrische auto, de MX-30. Ben jij op zoek naar een fijne stadsauto, waar alledrie je kinderen inpassen en die je kunt opladen met je stroom van je zonnepanelen? Dan moet je de optie van deze Mazda MX-30 zeker onderzoeken, want dit is zonder twijfel een pareltje onder de EV’s. Ik mocht al even in deze auto met actieradius van 200 km rondcrossen en daar werd ik heel blij van. Wat een luxe! En wat een ruimte! In deze blog vertel ik alles over mijn ervaring met de Mazda MX-30.
Lees ook: De laatste trends van elektrische auto’s
Inhoudsopgave
De Mazda MX-30, een pareltje onder de EV’s
Mazda heeft al jaren voor baanbrekende modellen de naam MX gebruikt. Het is dus niet gek dat ook dit model deze letters in de naam heeft. De 30 staat voor plek binnen het assortiment. Hoewel het een elektrische auto is die net als andere EV’s heel stil is heeft Mazda ervoor gezorgd dat voetgangers toch enigszins gewaarschuwd worden. Er wordt namelijk een kunstmatig motorgeluid geproduceerd. Slim over nagedacht door Mazda.
Tip: Een elektrische auto voor je kind!
Hoe milieuvriendelijk is de Mazda MX-30 eigenlijk?
De Mazda MX-30 stoot 0% CO2 uit en is dus helemaal emissievrij. Er wordt echter wel CO2 uitgestoten tijdens het productieproces. Dat heeft de aandacht van Mazda. Zij willen in de gehele keten van productieproces tot de afvalverwerking aan het einde van de levenscyclus van de auto rekening houden met duurzaamheid en CO2 uitstoot. Vandaar dat er duurzame materialen worden gebruikt. Zelf kun je natuurlijk proberen de stroom die je gebruikt om de auto op te laden zo groen mogelijk te laten zijn. Bijvoorbeeld door een contract af te sluiten met een groene energieleverancier of door zelf zonnepanelen te nemen.
Comfort
Tijdens de rit in dit elektrische pareltje viel mij één ding in het bijzonder op: het comfort. De stoelen vallen om je heen als een warme deken. Volledig elektrisch verstelbaar in een handomdraai op zo’n manier dat je precies zo kunt zitten als jij dat fijn vindt. Steuntje in de rug, steun in je nek, je benen precies goed boven het gaspedaal en de rem, ideaal. Alles is heel precies in te stellen voor de rijder. Mazda noemt dit zelf Jinba Ittai: de eenheid tussen ruiter en paard.
Duurzame materialen
De materialen van het interieur zijn ook allemaal recyclebaar en gerecycled, wat ik een pré vind. Zo wordt er gebruik gemaakt van gerecyclede petflessen, kurk en ecologisch kunstleer. Zeker gezien het comfort, dat doet daar niets aan af. Grappig detail zijn de deuren, het middenstuk tussen de voor- en achterdeur ontbreekt bij de Mazda MX-30, waardoor er net even wat meer ruimte is. Je kunt dit goed zien op de foto hieronder.
Even wennen, zo’n elektrische auto
Ik rijd normaal gesproken in een handgeschakelde benzine auto. Zo’n EV is dan wel even wennen. Het lijkt het meest op automaat. Op de versnellingsbak heb je een parkeerstand, een stand om ‘m aan te zetten, een stand om in weg te rijden en een stand om achteruit te rijden. Er is geen koppeling, dus je linkervoet zit er voor spek en bonen bij in de Mazda MX-30, daar moest ik wel even aan wennen. Toch ging dat snel, na een ritje van een kilometer of 30 had ik de smaak te pakken. Ik wilde de sleutels eigenlijk niet meer inleveren, hij reed zo fijn!
Kinderwagen mee
Als moeder was ik natuurlijk nieuwsgierig naar de bergruimte in deze elektrische auto. Achterin kun je makkelijk een kinderwagen kwijt, op vakantie moet ook lukken. Er is ruimte zat in de achterbak, maar ook op de achterbank is veel ruimte. Uiteraard kan de achterbank ook worden neergeklapt voor nog meer plek voor tassen en koffers. Helaas kunnen mijn vier kinderen er niet in, maar voor een gezin van 5 personen is deze auto ideaal.
Actieradius
Een belangrijke overweging om te kiezen voor een elektrische auto is nog vaak de actieradius. Mazda heeft gekozen voor een zeer lichte accu van 310 kg met een actieradius van 200 km en 260 km in de stad. Uit onderzoek is gebleken dat mensen in Europa gemiddeld maar 48 km per dag afleggen. Voor woon-werkverkeer zelfs maar 19 km. Gezien deze feiten is de actieradius dan ook ruim voldoende. Alleen voor vakanties is het een beetje passen en meten, maar dat heeft ook wel weer wat. Opladen duurt 5,5 uur en aan de snellader (80% opgeladen) 40 minuten.
Beschikbare kleuren en features
De Mazda MX-30 komt in 8 verschillende kleuren, waarbij 3 modellen 3 kleurcombinaties hebben. Er zit standaard navigatie in, een touchscreen, airconditioning, Apple CarPlay en Android Auto TM. Bovendien komt Mazda zelf ook met een app. Wat ik geweldig handig vond tijdens het rijden was de voorruitprojectie. Hier zie je precies hoe hard je rijdt, maar ook hoe hard je mag rijden. Het is niet dominant aanwezig, waardoor het niet irriteert, maar juist heel functioneel is.
Praktische informatie
Mazda heeft met MX-30 een zeer complete EV op de markt gezet. De prijs is ook te doen: vanaf €34.000 cross je er al in rond en wil je ‘m voorzien van de tofste gadgets dan moet je zo’n €4000 meer neertellen. Voordeel is dat de bijtelling op deze auto dit jaar nog maar 8% is, tegenover 12% volgend jaar. Dat kan een extra reden zijn om er nu voor te gaan, als een elektrische auto toch al op je wishlist stond. Mazda garandeert dat je ‘m op tijd hebt als je deze zomer bestelt. Vanaf begin juni is er trouwens een subsidieregeling, waarbij je €4000 kunt krijgen bij aanschaf van een EV. Dit geldt overigens alleen voor particulieren, voor zakelijke rijders gelden andere voorwaarden.
Mijn ervaring met de Mazda MX-30
Ik had nog niet eerder in een elektrische auto gereden. Best spannend dus, hoe werkt dat allemaal? Ik merkte al snel dat het gewoon op gevoel prima lukte. Het schakelen moest ik even inkomen, het is gek dat je je linkervoet niet gebruikt en ook dat de auto superstil en licht is was even wennen. Maar wel in positieve zin. Dan heb ik het nog niet eens over alle luxe, veiligheidsopties en het prachtige interieur. Ik zou ‘m wel willen! Lijkt me een heerlijke auto om dagelijks voor mijn werk mee rond te rijden. Voor vakanties of langere ritten met ons hele gezin past het helaas niet, wij hebben net 1 kind teveel. Als tweede auto teken ik er direct voor!