De Flåmsbana, van Flåm naar Myrdal en weer terug, staat bekend als de mooiste treinreis ter wereld. Als je dat leest, wil je dat natuurlijk met eigen ogen gezien hebben, zeker als je in de buurt bent. Nu waren wij dat in eerste instantie helemaal niet van plan, maar toen we in Geilo slecht weer hadden en weinig konden zien door de mist, besloten we naar Flåm te rijden voor deze treinrit. In deze blog vertellen we alles over de Flåmsbana. Of de treinreis de moeite waard is, wat het kost en aan welke kant je het beste kunt zitten.
Inhoudsopgave
De Flåmsbana, van Flåm naar Myrdal en weer terug
De Flåmsbana vertrekt vanuit het station in Flåm naar Myrdal of vanuit Myrdal terug naar Flåm. In Myrdal kun je kiezen uit drie opties: of je reist verder met de trein door naar Bergen, of je gaat terug fietsen of lopen, of je gaan dezelfde weg weer terug. Je kunt in Myrdal namelijk niet met de auto komen. Fietsen kun je huren in Myrdal en in Flåm weer inleveren. Dat is ongeveer 20 km en daar doe je met de fiets zo rond de 2 uur over. Je bent vooral aan het dalen, het eerste stuk is best pittig met de haarspeldbochten die je hieronder op de foto ziet. Maar verder schijn je waanzinnige uitzichten te hebben. Wij hebben het niet gedaan met de kinderen, dus ik heb het van horen zeggen. Terug lopen schijnt ongeveer een uur of 5 te duren en ook fantastisch mooi te zijn.
Hoe lang doe je over de tocht met de trein heen en terug?
Als je net als wij met (jongen) kinderen bent, dan is de Flåmsbana heen en terug misschien de beste optie. Sommige mensen roepen dat het saai is, maar ik vond van niet. Zeker als het druk is heb je geen tijd om zowel links als rechts foto’s te maken, dus dan is het fijn om op de heenweg rechts te zitten en op de terugweg links. Niet iedereen gaat weer mee terug, dus er zijn dan vast plekken aan de andere kant en anders vraag je gewoon iemand om te ruilen. De tijd dat je onderweg bent is een ongeveer een uur.
Wat kost een retour Flåmsbana?
Wanneer je de Flåmsbana, van Flåm naar Myrdal en weer terug, wil rijden, moet je dus een retourtje kopen. Dat kan online, maar wij ontdekten dat het uiteindelijk ter plekke goedkoper was. Hoogzomer is dat wel een risico, want het kan ontzettend druk zijn. Dan kan het voorkomen dat je een of meerdere treinen moet wachten. Nu kun je in Flåm bij het station nog wel wat winkelen of ergens wat gaan eten of drinken, maar om er nou uren te moeten wachten is misschien niet zo handig. Wij betaalden voor 2 volwassenen en 4 kinderen in totaal €181 voor een retour.
Is de Flåmsbana de moeite waard?
Of de Flåmsbana de moeite waard is, daar zijn de meningen over verdeeld. Er wordt gezegd dat het de mooiste treinreis ter wereld is, maar op TripAdvisor lees je ook reacties van mensen die het veel te duur vinden voor wat je er voor krijgt. Bij welke groep mensen jij hoort, kan ik niet voorspellen. Ik kan alleen vertellen dat ik het wel de moeite waard vond. Je ziet echt geweldige uitzichten, schitterende watervallen en zowel groen als sneeuw. Wel zijn er ook best aardig wat tunnels, dan zie je dus helemaal niks. Onderweg stop je bij de waterval Kjofossen, zo ongeveer 10 minuutjes. Daar stapt iedereen uit, dus het is een beetje dringen voor het maken van een foto, maar alsnog leuk. In Myrdal zie je besneeuwde bergtoppen en kun je even het kleine stationnetje in, voor je aan de route terug begint.
Hoogzomer is het wel druk
Mijn man vond het wel wat tegenvallen gezien de toch wel hoge prijs die wij betaalden met z’n zessen. Zeker omdat de jongste kinderen er niet zoveel mee hebben, die uitzichten. Wat hij ook zei was: je ziet in de auto als je door de bergen rijdt ongeveer hetzelfde. Ik ben het daar niet helemaal mee eens trouwens, want via de treinreis heb je toch echt wel een wijdser uitzicht dan vanaf de wegen. Hoogzomer denk ik dat het ontzettend druk kan zijn. Dat kan het plezier misschien wat vergallen. Wij hadden zeker op de heenweg een vrij lege coupé, waardoor ik de hele tijd van links naar rechts rende om foto’s en filmpjes te maken en rond te kijken. Op de terugweg heb ik mijn camera weggelegd en nog steeds heen en weer gerend tussen links en rechts, maar dan om echt te genieten van het uitzicht.
Wat is de beste kant om te zitten op de Flåmsbana?
Dat vind ik een moeilijke vraag om te beantwoorden. Ik vroeg het op de heenweg aan de conducteur, die mij vertelde dat de beste kant rechts zou zijn. Zelf zie ik het anders. Als je de treinrit in 3 stukken verdeeld, dan is het eerste en het laatste stuk de rechterkant het mooist, maar het middelste stuk is zonder twijfel links het meest bijzonder. Toch heen en weer rennen dus, als je die mogelijkheid hebt. En anders dus in Myrdal van plek wisselen.
Praktische informatie over de Flåmsbana
Wil jij ook met de Flåmsbana, van Flåm naar Myrdal en weer terug, en ben je overtuigd dat het wel echt een must see is als je in Noorwegen bent, dan heb je misschien nog wel behoefte aan meer informatie. Ik heb je in deze blog verteld over mijn ervaring met de Flåmsbana, hoe de rit er ongeveer uit ziet, wat je kunt verwachten en wat het kost. Wil je nog meer weten of wil je direct tickets boeken, dan verwijs ik je graag door naar de website van Visit Flåm en Visit Norway. Daar vind je ook de treintijden en kun je voor de Flåmsbana tickets online kopen en zelfs al fietsen vooraf huren.
Meer Noorwegen?
In de meivakantie hebben wij 2 weken door Noorwegen gereisd en dat was een reis om nooit te vergeten. Ben jij ook van plan om die kant op te gaan, dan wil je misschien ook mijn blogs over Bergen, Stavanger en de wandeling naar de Preikestolen met kinderen wel lezen. Wie het echte outdoor leven in Noorwegen wil proberen, kan gaan kajakken in Noorwegen!
Hoe lang is het leuk om in Myrdal te blijven of ga je direct weer terug?