6 praktische stappen om een reclamebord te maken

dibond reclamebordEen reclamebord maken voor je bedrijf, hoe doe je dat? Zeker als je geen grafische opleiding hebt is dat niet zo eenvoudig. Gelukkig zijn er wat basisregels die je kunnen helpen om de opmaak van je reclamebord zo mooi mogelijk te maken. Deze basisregels heb ik van iemand die wèl een opleiding en ervaring heeft met het maken van reclamemateriaal. In deze blog 6 praktische stappen om een reclamebord te maken.

Lees ook: ontwerp je eigen briefpapier

6 praktische stappen om een reclamebord te maken

Reclame heb je nodig voor je bedrijf. Je wil namelijk laten zien wie je bent en wat je doet. Als mensen niet van je bestaan weten, krijg je ook geen klanten. Die heb je wel nodig om het werkt te kunnen doen dat je leuk vindt. En om je boterham mee te verdienen natuurlijk. Een reclamebord is daarvoor een heel handig middel. Je kunt het in de tuin zetten, in je bedrijfsruimte ophangen of als gevelreclame bevestigen. Zo bereik je iedereen die langs komt. Waar moet je nu op letten? Hier 6 praktische stappen om een reclamebord te maken.

Zorg voor een korte boodschap

Bedenk als eerste wat je op het bord wil zetten qua tekst. Zorg dat het een korte boodschap is. Mensen die in het voorbijgaan een blik op het reclamebord werpen, hebben een tijd om een lange tekst te lezen. Het moet in één keer duidelijk zijn hoe je bedrijf heet en wat je doet. Wekt het de interesse, dan gaan ze vanzelf wel op google zoeken. Of zet je website erbij, ook handig.

Kies een mooi beeld

Mensen zijn over het algemeen visueel ingesteld. Kijk maar naar succesvolle apps als Pinterest en Instagram. Mooi beeld doet het gewoon goed. Zo werkt dat ook met reclameborden. Iets wat in het oog springt, valt op en blijft langer hangen. Zorg dus dat je met beeld de aandacht trekt, zodat degene die langskomt de moeite neemt ook te lezen wat er op het bord staat.

Maak gebruik van de regel van derden

Ken je de regel van derden al? Dit is vooral een bekende regel in de fotografie. Het is een compositieregel die kan bijdragen tot een meer prikkelende foto. Voor fotografen en kunstschilders zien dit als vuistregel. Het werkt zo: je verdeelt een afbeelding in negen gelijke vlakken met twee horizontale en twee verticale lijnen. Een foto waarin het onderwerp van de foto in het midden wordt geplaatst, is meestal niet erg spannend. Wanneer deze op of rond een van de vier kruispunten van deze lijnen valt, wordt een afbeelding meteen sterker en dynamischer. Deze regel kun je ook goed gebruiken op je reclamebord. Het werkt!

Denk na over waar je reclamebord komt

Niet onbelangrijk is de plek waar het reclamebord komt. Op de gevel, of als bord in de grond? Zichtbaar vanaf de weg, of alleen van dichtbij? Wanneer het bord zichtbaar is vanaf een ruimere afstand, is het verstandig om te zorgen dat de tekst en afbeelding groot genoeg zijn om te kunnen lezen van veraf. Staan er bijvoorbeeld bomen voor en kunnen mensen het alleen zien van dichtbij, dan is dat minder belangrijk.

Kies een duidelijk lettertype

Er zijn allerlei lettertypes beschikbaar, die er soms sierlijk of origineel uit zien, maar helaas niet altijd goed leesbaar zijn. Voor een reclamebord is het superbelangrijk dat de tekst goed leesbaar is. Kies dus altijd voor een lettertype dat zowel van dichtbij als van een afstand goed leesbaar is. Je kiest dus beter voor een simpel, maar goed leesbaar lettertype, dan voor een sierlijk en origineel lettertype wat mensen van veraf niet goed kunnen lezen.

Materiaal van je reclamebord

Als laatste tip van de 6 praktische stappen om een reclamebord te maken is ook het materiaal van je reclamebord nog van belang. Bijvoorbeeld dibond is heel geschikt als reclamepaneel. Bedrukken van dibond kan op verschillende manieren, zoals print to plate of met een folie met laminaat. Deze borden worden gedrukt met een haarscherpe UV-print waardoor de boodschap duidelijk zichtbaar zal zijn. Dit materiaal kan meerdere jaren mee zonder dat de kwaliteit verminderd.

Zelf doen of uitbesteden?

Dit waren alweer de 6 praktische stappen om een reclamebord te maken. Je weet nu waar je op moet letten en kunt aan de slag met het ontwerp. Heb je niet de juiste programma’s om een design te maken of heb je er gewoon geen tijd voor? Je kunt dit klusje ook uitbesteden aan een DTP-er of ontwerper. Zij weten vaak ook waar ze op moeten letten. Je betaalt er natuurlijk wel extra voor, maar het ontwerp zal er dan ook heel professioneel uit zien.

Tip: Dit zijn goede budgetvriendelijke merkversterkingen

6 praktische stappen om een reclamebord te maken

Vorig artikelZalm gemarineerd in wodka en rode biet
Volgend artikelDe 3 voordelen van het hebben van een barbecue
Judith van Wijk
Judith in 't kort: Vrouw, 47, mama van Sterre (2007), Yuren (2010), Lenthe (2012), Fee (2015). Sproeten, klein, bang van honden, gaat (te) graag uit eten, drinkt (te) graag rode wijn, verslaafd aan haar iPhone (ik geef het toe), zou graag veel meer boeken lezen (maar geen tijd), hart op de tong, onderwijsadviseur, zelfontplooiing, houdt van roze, heeft twee linkerhanden (maar knutselt heel graag met de kinderen), kan niet zingen (maar doet dat wel graag), heeft een stappenteller omdat ze anders teveel op de bank zit, zou vaker op vakantie willen, kookt het liefst liflafjes (en baalt dat de kinderen dan de helft niet lusten) en is een redelijke gadgetfreak. Judith professioneel: Judith is gediplomeerd leerkracht, pedagoog en onderwijsadviseur. Haar kracht is het verbinden, overtuigen en enthousiasmeren van mensen. Als moeder van 4 kinderen is ze natuurlijk ook ervaringsdeskundige als het gaat om opvoedingsvraagstukken. Dankzij haar reislust heeft zij veel ervaring op het gebied van reizen in het algemeen en reizen met kinderen. Haar expertise deelt zij op haar blog. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij ook diverse planners (gezinsplanners, huiswerkplanners en reisplanners) die in Nederland en België veelvuldig verkocht worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in